آمونیاک مایع پتروشیمی جان بسیاری از انسان ها را گرفته

صنایع فرآیندی از دیرباز به عنوان صنایع سنگین برای توسعه کشورها ایجاد شده است. كاركنان صنايع پتروشيمي اغلب در شرايط خطرناك كار مي كنند زيرا همواره احتمال بروز حوادثي مانند نشت مواد سمي وجود دارد.

شکست فرآیند، شکست تاسیسات و خطای انسانی یا ادغام این سه عامل می تواند باعث ایجاد موقعیت های غیرعادی شود. پیامدهای اصلی یک حادثه پتروشیمی ممکن است آتش سوزی، انفجار و سمیت باشد.

آمونیاک مایع پتروشیمی یک ماده شیمیایی پرکاربرد در صنایع فرآیندی است. قرار گرفتن در معرض غلظت‌های بیش از 2500 پی‌پی‌ام می‌تواند کشنده باشد، اگر مدت قرار گرفتن در معرض بیش از 30 دقیقه باشد و بلافاصله در 5000 پی‌پی‌ام کشنده باشد.

بنابراین، حوادث موجودیت و توسعه صنایع فرآیندی را تهدید خواهد کرد. فاجعه بوپال احتمالاً بدترین فاجعه صنعتی جهان است که در آن حدود 41 تن گاز متیل ایزوسیانات به طور ناخواسته از مخزن یک شرکت هندی در بوپال در سال 1984 نشت کرد و به عنوان پیامد فوری هزاران نفر را کشت.

آمونیاک

آمونیاک در حالت مایع تحت فشار ذخیره می شود. هر گونه باز شدن در مخازن آمونیاک می تواند منجر به نشت آن شود. در یکی از حوادث در یک کارخانه اتانول آمین در کنتاکی، ایالات متحده، در سال 1968، انفجاری رخ داد که آمونیاک از کارخانه به طور تصادفی وارد مخزن تغذیه اکسید اتیلن شد. یک نفر کشته و 12 نفر مجروح شدند.

با توجه به حوادث رخ داده، رویکرد به مخاطرات و شرایط ناایمن طی دهه های گذشته تغییر کرده است. این رویکرد رویکرد پیشگیری از تلفات نام دارد که با توجه بیشتر به اقدامات فناورانه برای کنترل خطرات و شرایط ناایمن سروکار دارد.

یکی از روش های مفید برای کاهش پیامدهای تصادف، مدل سازی و بررسی آن با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی است. شبیه‌سازهای مختلفی مانند PHAST (ابزار نرم‌افزار تحلیل خطر فرآیند) و ALOHA (مکان‌های منطقه‌ای جوهای خطرناک) وجود دارد که می‌توان از آنها برای شبیه‌سازی انتشار مواد سمی و خطرناک استفاده کرد.