کشت تخمه آفتابگردان در سرتاسر جهان

آفتابگردان یکی از دانه های روغنی عمده است که در سراسر جهان کشت می شودتعبیر خواب تخمه آفتابگردان از میان چهار دانه روغنی اصلی که در سرتاسر جهان رشد می کنند.

سویا، براسیکا، آفتابگردان و بادام زمینی، آفتابگردان در رتبه سوم در سطح کل و چهارمین در کل تولید قرار گرفت.

حدود 90 درصد آفتابگردان عمدتاً برای روغن آن کشت می‌شود، اما آفتابگردان غیرروغنی که حدود 10 درصد از تولید را تشکیل می‌دهد، با محتوای روغن کم عمدتاً در بازار داخلی مصرف می‌شود.

در میان وعده ها یا غذاهای نانوایی هسته آفتابگردان حاوی 50 درصد روغن است و اسید لینولئیک که اسید چرب ضروری است 30 درصد از کل روغن را تشکیل می دهد.

محتوای 10٪ اسید چرب تک غیراشباع آن را از نظر تغذیه ای نسبت به سایر دانه های روغنی برتر می کند.

تخمه آفتابگردان  لباس چرم دخترانه منبع خوبی از فیبر غذایی، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سلنیوم، کلسیم و روی است.

پس از استخراج روغن، کنجاله به‌دست‌آمده منبع غنی پروتئین بوده و برخلاف سایر کنجاله‌های دانه‌های روغنی فاقد هرگونه عامل ضد تغذیه‌ای یا سمی است. پروتئین ها قابلیت هضم و ارزش بیولوژیکی بالایی دارند.

محصولات مختلفی مانند پلاستیک رب انار لسیتین یا مواد امولسیون کننده را می توان از روغن خام، کیک، پوسته یا روغن تصفیه شده آفتابگردان به دست آورد.

برای طراحی تجهیزات جابجایی، انتقال، جداسازی، پوست گیری، خشک کردن، بیان مکانیکی روغن، ذخیره سازی و سایر فرآیندها، خواص فیزیکی و مکانیکی دانه و هسته آفتابگردان باید مورد مطالعه قرار گیرد.

دانه های آفتابگردان از زمان برداشت تا استخراج روغن، تحت یک سری عملیات واحد قرار می گیرند و تمامی تجهیزات مورد استفاده در هر مرحله بر اساس خواص فیزیکی و مکانیکی بذر کار می کنند.

مطالعه خواص فیزیکی و مکانیکی تخمه آفتابگردان برای افزایش کارایی تجهیزات مورد استفاده ضروری است.

خواص وزن سنجی در اندازه گیری قیف غلات و تأسیسات ذخیره سازی بسیار مفید است رسیدن به خاک سفت در دفینه سرعت انتقال حرارت و جرم رطوبت در حین هوادهی و خشک شدن به چگالی و تخلخل دانه ها بستگی دارد.

  • منابع:
    1. Engineering properties of sunflower seed: Effect of dehulling and moisture content
  • تبلیغات: 
  1. کلاس ریاضی که همه را به دردسر انداخت
  2. مردی که با خوردن یک جعبه پرتقال در یک ساعت رکورد زد
  3. سرقت دستنبد بازیکن معروف در روز روشن!!!
  4. ریختن سقف کاذب بر سر 10 تا از هم وطنانمان